onsdag 31 december 2008

Gott Nytt År

Så här på årets sista dag vill jag önska alla ett Gott Nytt År. Om man får önska något särskilt så hoppas jag att världen ska bli fredligare och öppnare. Detta är nog det enda sättet att möta fundamentalism och krigshetsare. Konflikten i Mellanöstern är ett bra exempel. Bomberna faller över civila i Gaza när det extrema Hamas gynnats av en isoleringspolitik gentemot palestinierna av. Jag hoppas att världens ledare ska kunna sätta kraft bakom orden i tid när man ser att konflikter är under uppseglande. Förhandlingsbordet är alltid bättre än krig - som till syvende och sidst drabbar den oskyldiga civilbefolkningen.
Min andra önskan är hälsa - både för egen del och andras. Det finns inget som är så värdefullt som detta. Kommer att prioritera detta hårt framöver.
Nästa år tror jag också att det kommer att vända i världsekonomin. USA får ett nytt modernare ledarskap, Sverige får chansen att visa framfötterna i EU, som ordförande under andra halvåret. Själv kommer jag att jobba en hel del med Centerpartiets kampanj till parlamentsvalet - så den 7 juni bli en spännande dag.

Inga kommentarer: