onsdag 25 mars 2009

Sverige behöver mer konkurrens inte mindre

Idag har jag haft min lediga dag. För ovanlighetens skull har den inte fyllts med sammanträden utan det politiska har inskränkt sig till några längre telefonsamtal för att stämma av läget. Därför blev det tid för att fixa nya glasögon. Det börjar bli lite pinsamt när man inte längre kan se datumet på klockan och innehållsförteckningar på diverse matvaror. Nu var det också dags för progressiva glasögon. I Värnamo hade de kostat drygt 8.000 kronor men på glasögonfabriken i Ullared får man motsvarande produkt för 2.490, dessutom passade jag på att handla ett par jeans för 199 på Ge-Kås. För mig som konsument vill jag ha låga priser och bra produkter. Jag har inte lust att betala den högsta butikshyran och flådig annonsering för mina glasögon och jeans. Därför måste konkurrensen på alla sätt värnas. Nätet är bra för att göra prisjämförelser. Mina billiga glasögon och jeans har säkert samma kvalitet - skillnaden är hur stor andel av priset som faktiskt är glasögon och jeans. Är därför glad över att Ge-Kås konkurrent Karlssons kommer att etablera sig i Kärnan i Värnamo nu i vår. Särskilt nu när många har mindre pengar att handla för så är lågt pris viktigt.

Inga kommentarer: