tisdag 10 mars 2009

Lönefrysning löser inga problem

Älmhults kommunalråd och min partikamrat Elisabet Peltola föreslår att de kommunala lönerna fryses på 2008 års nivå för att klara ekonomin för 2009. Jag kan ha förståelse för förslaget eftersom jag själv sitter i samma sits för att få ihop de budgetar som jag som ordförande i två offentliga organisationer har ansvar över. Däremot tycker jag inte att det är ett bra förslag. Risken är stor att man tappar duktig personal och att arbetsglädjen försvinner. Min uppfattning är att det är bättre att ha något färre anställda som känner att man får betalt för sitt jobb och att utbildning och engagemang i sitt arbete lönar sig. Lönen är ett mycket viktigt instrument för att få en organisation att utvecklas. Då är det bättre att se till alla möjligheter att få personal att ta ut sin semester, inte bevilja övertid, erbjuda tidigare pensionering och vara generös i att bevilja tjänstledighet för kompetensutveckling. Den kvarvarande personalen måste känna att man får lön för mödan och för den enskilde löntagaren märks det redan hur drastiskt många priser har höjts i butiken på importerade varor pga valutaförsämringarna. Häromdagen såg jag att päron kostade 39 kronor kilot och en påse apelsiner kostade 60 spänn förra gången på ICA. Besparingar med osthyvelsprincipen skapar ingen effektivitet.

Inga kommentarer: