måndag 20 oktober 2008

Känslan - viktigare än retoriken

Integration är ett ämne som engagerar mig. Det är lätt att slå sig för bröstet och säga: -Jag har inga fördomar och är tolerant. I verkligheten är det svårare. Särskilt om man ska övertyga människor som säger sig veta sanningen om hur tingen förhåller sig. När man möter människor med åsikter som inte vill acceptera minoriteter av olika slag och säger sig själv vara den som har lösningen på alla problem. Då biter sällan sakargument. Under de senaste halvåret har jag medverkat vid tre seminarier om integration, ett i Blekinge och två i Stockholm. Där har jag fått berätta om varför Värnamo placerar sig i topp när det gäller integration. Med mig har jag inte bara haft sakliga argument och exempel på hur vi arbetar lokalt i Värnamo, utan också en låt som två av mina elever Nedzad och Goran gjorde som projektarbete. Denna låt som handlar om två unga människors flykt från Balkan och hur det är att komma till ett annat land har fått folk att gråta, mejla och engagera sig. Ibland är det intressant att se hur musik kan förmedla en känsla av humanism så mycket starkare än de mest underbyggda sakargument kan ge.

Inga kommentarer: