måndag 20 oktober 2008

Gummifabrik och medeltid


Idag ska jag träffa kommunstyrelsen i Värnamo för att diskutera hur vår gamla gummifabrik i centrum ska omvandlas till ett hus för eftergymnasial utbildning, näringsliv och kultur. Det är tänkt att flytta över hela Kulturhuset Cupolen till gummifabriken framöver. Då gäller det att tänka framåt. Min åsikt är att det är viktigt att samlokalisera lokaler för olika kulturverksamheter. Ett kulturhus ska vara igång veckans alla dagar och erbjuda ett brett utbud av olika aktiviteter och utgöra en neutral mötesplats för alla. Idag har vi närmare 200.000 besökare på Cupolen per år. Vi är ett av länets bäst besökta kulturinstitutioner. Nu har vi målet att möta framtiden i nya lokaler och bli ännu bättre.
Efter lunch är det dags för lektioner. Idag ska medeltiden introduceras för mina elever. Jag hade tänkt att inte bara tala om den mörka medeltiden utan också om all den kultur som skapades under medeltiden. Inte minst i våra bygder genom klostret i Nydala. I våras hade alla fyror i kommunen medeltidsdagar i Nydala. En riktig succé.

2 kommentarer:

Ulla Gradeen sa...

Kulturnämndens redovisning på Kommunstyrelsen igår var bra, Raymond. Gummifabrikens innehåll kommer att bli en viktig verksamhet som får betydelse för hela regionen, inte bara Värnamo Kommun. Att mötas av doften av fika i entrén är viktigt. Att hela utformningen ger en välkomnande känsla för ung som gammal. Huset blir en spännande mötesplats för kreativitet och kunskap. Kultur. Men du måste hjälpa mig med att kräva koll på pengarna, ekonomiska beräkningar måste finnas med under resans gång så att vi inte målar upp en orealistisk vision som luften går ur när kalkylerna presenteras. Det går åt folk och pengar att realisera Gummifabrikens fantastiska idé.
Hälsningar
Ulla Gradeen

Raymond Pettersson sa...

Tack för responsen. Jag tillhör den skara politiker som från början var ganska skeptiska till gummifabriksprojektet men har idag vänt. Genom att samordna verksamheten mellan kultur, högre utbildning och näringsliv borde vi kunna få ut mera för skattepengarna och kunna höja ambitionsnivån. Samtidigt inser jag också att vi öppet och ärligt också måste kalkylera för ökade driftskostnader för att kunna växla upp kulturen till en högre ambitionsnivå. Jag menar att kultur är en lönsam affär som bidrar till tillväxten. Gummifabriksprojektet tror jag kan bli en bra kombination av utvecklings-, lärande- och upplevelsecentrum för vår region.