onsdag 4 februari 2009

Vad är en liberal miljöpolitik

På fredag kommer jag att vara med på en debatt om miljöpolitik på Finnvedens Gymnasium. Initiativtagare är eleverna Simon Ingelsten, Filip Feurst och Max Wärnå. Jag kommer i debatten att möta oppositionsrådet Ulla Gradén (S) och kommunfullmäktiges ordförande Christer Fjordevik (KD). Kul att elever tar initiativ till att ordna debatter och min roll blir att visa vad en liberal miljöpolitik innebär. Eleverna har förbett frågor om vitt skilda ämnen som synen på globalisering, köttindustrin, närproducerade livsmedel om var gränsen går mellan ekologisk och ekonomisk konsumtion. Riktigt skarpa frågor och inte helt lätt att svara på. Jag kommer naturligtvis fokusera på hur marknaden och medvetna konsumenter kan styra över till bra miljöval och att ge morötter istället för pekpinnar. En liten olustig fråga som jag går och funderar över är kärnkraftsfrågan som det håller på att förhandlas om just nu. Som gammal inbiten kärnkraftsmotståndare känns det svårt att ompröva en mycket grundmurad ståndpunkt. Är det möjligt att avveckla kärnkraften samtidigt som vi snabbt måste ställa om till ett fossilbränslefritt samhälle? Jag hoppas att det ska vara möjligt - även om man ibland kanske måste vara pragmatisk för att vinna över en hel regering på kraftsatsning på vind- och solenergi. Själv har jag försökt föregå med gott exempel med etanol i tanken, solfångare på taket och pelletspanna i källaren.

Inga kommentarer: