söndag 8 februari 2009

Omprövningens tid i energipolitiken

Jag var aktiv CUF-are och vice kampanjledare för linje tre i folkomröstningen i Värnamo 1980. Jag var själv en månad för ung för att ha rösträtt. Min klasskamrat och kompis på Finnvedsskolan Anders Linder, idag PJ Anders Linder var ung MUF-are och linje ettförespråkare. Vi hade livliga debatter. Det handlade om val av samhälle och vi stod på var sin sida. Anders är idag politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet. Linje tre blev störst på skolan. Det var en av mina största politiska segrar. Kärnkraftsamhället var en symbol för ett samhällssystem som jag inte ville ha. Kärnkraftsolyckan i USA och den senare i Tjernobyl. Kärnvapenspridning och rustningsvansinne. Alternativet var småskalig energi baserad på kretslopp. Det har hunnit gå 29 år sedan dess. Världen ser helt annorlunda ut. Då hade ingen funderat på växthuseffekten. Det stora hotet då var kärnvapenkriget och försurningen av våra skogar och vatten. Därför kan jag acceptera energiöverenskommelsen som mitt parti har slutit. Jag är fortfarande kärnkraftsmotståndare och kan faktiskt dela den analys som Anders gör i dagens Svenska Dagbladet. Det är inte alls säkert att det blir någon ny kärnkraft om den ska bära sina egna kostnader. Däremot ska de alternativa energikällorna äntligen få samma utvecklingsstöd som kärnkraften en gång fick. Där har Centerpartiet gjort en bra deal med de andra allianspartierna. Man ska heller inte underskatta konsumentens makt. Vilken energi väljer du? För mig är det självklart att undvika fossilbränsle och uran.
På bilden ser du Filip Feurst, Max Wärnå och Simon Ingelsten som arrangerade fredagens miljödebatt på Finnvedens Gymnasium, där jag representerade Centerpartiet och en liberal miljöpolitik.

Inga kommentarer: