tisdag 20 oktober 2009

Dags att granska SD kritiskt

Aftonbladet skriver idag om debatten mellan Maud Olofsson (c) och Jimmie Åkesson (sd). Det är viktigt att både de etablerade partierna och media tar Sveriedemokraterna på allvar. De kan bli ett stort problem efter nästa val om de blir vågmästarparti i riksdagen. Att leda landet i minoritet och vara beroende av ett parti med rasistiska grundvärderingar och populistiska löften vore inte bra för Sverige. Särskilt i ekonomiskt kärva tider måste det fattas en del impopulära beslut och politiken måste bäras fram av en tydlig framtidsvision. Tyvärr finns det många passiva medborgare och politiker när man ska diskutera värderingsfrågor. Händelserna i helgen i Skillingaryd mot en somalisk sexbarnsfamilj visar detta med all tydlighet. Ingen ska behöva utsättas för hot och förföljelse i ett demokratiskt samhälle. Jag har ärligt talat väldigt svårt att förstå mångas fördomar mot det annorlunda. Ibland tänker jag hur det var i slutet av 60-talet när jag själv gick i Allianskyrkans söndagsskola, där det bland många medlemmar var synnerligen olämpligt att använda smink, ha håret utsläppt och bära kläder som visade allt för mycket hud. Jämför gärna bilden av våra somaliska invandrarkvinnor, klädda i färgsprakande kläder med mina söndagsskoleminnen för 40 år sedan. Det är dags att göra upp med våra egna fördomar och se människor som individer. Det finns både goda muslimer och onda kristna och tvärtom. Ta matchen med SD. Det tänker jag göra.

Inga kommentarer: