söndag 11 oktober 2009

Äpplets dag - en wealthy dag

Vem vet vad alla äppelsorterna heter i trädgården. Jag är inte ensam om min okunskap. Ofta gissas det vilt. Idag gjorde jag slag i saken och besökte äpplets dag på Naturum vid Store mosse där Magnus Engstedt från Hushållningssällskapet var äppelexpert. På bordet hade han radat upp ett 80-tal äppelsorter med namnlappar. Frukten hade hämtats från bl.a. Brunnstorps gård i Huskvarna och Julita i Södermanland. Jag var inte ensam. Kön ringlade långsamt och frågorna var många. Efter två besök med fler äpplen av samma sort så fick jag äntligen reda på vad min vinterfrukt har för namn. Den heter Wealthy och drogs upp av PM Gideon på 1860-talet i USA från ett paradisäpple. Sorten är både härdig, välsmakande och går att lagra långt in på våren. Den passar dessutom bra som hushålls- och bordsfrukt. Tack Magnus och Naturum för en trevlig dag

Inga kommentarer: