torsdag 1 oktober 2009

Ställ inte generationer mot varandra

Vad som illustreras idag med debatten om jobbskatteavdraget är nog bara början till hur diskussionen kommer att bli framöver inom politiken. En växande grupp pensionärer och en minskande andel personer i arbetsför ålder. Min egen generation som är född på 60-talet får säkerligen räkna med att arbeta efter 65 år och kommer säkerligen att få en betydligt sämre lön som pensionär i förhållande till förvärvsinkomsten vid pensionstillfället. Jag tror att allt fler väljer och kommer att tvingas att välja att arbeta lite längre. Kanske till 70-årsdagen. Kanske inte heltid. Vad som avgör denna fråga är tillväxten i samhället och den demografiska utvecklingen. En stor skillnad mot dagens pensionärer är också att min generation är skuldsatt på ett helt annat sätt. Studielån och villalån. Inflationen har heller inte påverkat värdet av skulderna. För många med studielån så ökar lånet när man börjat jobba eftersom man har för låg lön. Pensionärskollektivet idag är inte alls homogent. Många har goda inkomster, mycket pengar på banken och inga skulder. Många har också mycket låg pension och svårt att klara sin försörjning. Därför tycker jag att de sämst ställda pensionärerna ska prioriteras ekonomiskt. Så är det också i regeringens budgetproposition. Det får inte vara så som jag var med om häromdagen - personen före mig i kön till apoteket inte har råd att lösa ut alla de mediciner som doktorn skrivit ut. Ställ inte generationer mot varandra. Samhällets stöd ska gå till dem som har störst behov - samtidigt så behöver vi många som också bidrar ekonomiskt till dessa resurser. Då får vi inte överbeskatta förvärvsinkomster så att folk börjar jobba mindre.

Inga kommentarer: