lördag 26 september 2009
CSR - ett värderingsskifte
CSR -corporative social responsibility- är ett nytt begrepp i floran av nya förkortningar. Det handlar om företags samhällsansvar för sociala och miljömässiga konsekvenser av sin verksamhet. Bra tycker jag. Om marknaden vill, framförallt vad vi konsumenter efterfrågar, så är marknadsekonomin överlägsen för att åstadkomma förändring. Se bara på det klorblekta pappret som försvann med blixtens hastighet då konsumenterna började köpa miljömärkt kopieringspapper. Ansvaret för framtiden är gemensam. Både företag och konsumenter måste dra sitt strå till stacken. Marie Söderqvist har en mycket intressant artikel i SJ:s tidning Kupe, september 2009, där hon beskriver våra värderingar år 2019. Då har det blivit inne att hyra istället för att shoppa, leva ett lugnare och mera omtänksamt liv och satsa på utbildning istället för att markera status genom svindyra bilar och lyxiga villor. Visst känns det skönt att vi börjar närma oss ett skifte i värderingar. Ett grönare och mera harmoniskt samhälle!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar